Opgave centraal
In onze organisatie staan de maatschappelijke opgaven centraal. Om ‘opgavegericht’ te werken, zijn zogenoemde opgavetafels ingericht. Deze tafels bereiden de bestuurlijke besluiten voor, organiseren oplossingen en begeleiden de uitvoering. Er zijn opgavetafels ingericht voor primaire waterkeringen, watersysteem boezem, deelsysteem water en waterketen. In 2019 hebben we daar ervaring mee opgedaan en is besloten het opgavegericht werken tot basis inrichtingsprincipe voor de organisatie te maken. Ook de begroting voor 2020 is hierop ingericht. 2020 gebruiken we om werkwijzen en instrumentarium verder te ontwikkelen.
Opdrachtgever- en opdrachtnemerschap (professionele interactie)
Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan het onderwerp opdrachtgever/-nemerschap. Het onderwerp is in verschillende overlegvormen in de organisatie besproken. We hebben trainingsmateriaal uitgewerkt en dat wordt gebruikt bij opdrachtgever/-nemer gesprekken. De deelnemers aan de opgavetafels zijn specifiek getraind in het vormgeven van de gesprekken. Voor de bestuursonderwerpen is duidelijkheid over opdrachtgeverschap geborgd in de procesgang. Het onderwerp krijgt zijn vervolg in de WF-Campus.
H2O - Het goede gesprek
We maken een overgang naar een organisatie waar opgaven centraal staan, met een sterke nadruk op multidisciplinaire samenwerking, vanuit netwerken (intern en extern). We streven naar minder vergaderen en meer gesprek en samenwerking: ‘H2O - Het goede gesprek’ levert hiervoor een gezonde basis. Twaalf H2O-coaches begeleiden collega’s bij deze manier van gesprekvoering. 24 vakspecialisten hebben een H2O ontwikkelingsprogramma gehad. Momenteel werken we aan het H2O leiderschap programma. Tweede helft 2020 starten we met H2O workshops voor medewerkers.